Συχνές Ερωτήσεις

Μια ηλικία περίπου επτά ετών είναι κατάλληλη για να ξεκινήσει ένα παιδί να παρακολουθεί μαθήματα κιθάρας χωρίς όμως αυτό να είναι απόλυτο. Εξαρτάται από την υπομονή του παιδιού, την ικανότητά του να συγκεντρώνεται, την επιθυμία που τυχών έχει εκφράσει για να ασχοληθεί με τη μουσική και τη σωματική του διάπλαση.

Φυσικά. Η συνέπεια, η υπομονή, η επιμονή, η μεθοδικότητα και ο χρόνος που κάποιος μπορεί να αφιερώσει καθημερινά είναι μερικοί από τους παράγοντες που καθορίζουν την ικανότητά εκμάθησης ενός μουσικού οργάνου. Η ηλικία σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί αρνητικό παράγοντα, αντιθέτως η ωριμότητα και η συγκροτημένη σκέψη ενός ενήλικα βοηθάνε. Παρ’ όλα αυτά, το σύνηθες πρόβλημα που συναντάται στους ενήλικες μαθητές κιθάρας είναι η έλλειψη χρόνου. Αν αυτό ξεπεραστεί τότε οι προοπτικές είναι πολλά υποσχόμενες.

Εξαρτάται από το χρόνο που καθημερινά αφιερώνει κάποιος, από τους στόχους που έχει θέσει και τη συνέπεια του απέναντι σε αυτούς. Καθώς στη κιθάρα ο ήχος παράγεται από τα ίδια μας τα δάκτυλα και δεν μεσολαβεί κάποιος μηχανισμός παραγωγής ήχου όπως π.χ. στο πιάνο, χρειάζεται λίγη υπομονή μέχρι να έχουμε ένα πρώτο ικανοποιητικό αποτέλεσμα (συνήθως μερικές εβδομάδες). Μαθητές που μελετούν με συνέπεια και μεθοδικότητα καταφέρνουν να έχουν εντός λίγων μηνών επαρκή αποτελέσματα. Από εκεί και πέρα το ταξίδι της εκμάθησης δεν σταματάει ποτέ. Είναι καθήκον κάθε δασκάλου όταν κατακτάται ένας στόχος να θέτει καινούργιους και να εκθέτει πάντα τους μαθητές του σε νέες προκλήσεις.

Ένα μάθημα την εβδομάδα είναι αρκετό, εκτός και αν πρόκειται για προετοιμασία για κάποιο πτυχίο ή δίπλωμα Το αποτέλεσμα στην προσπάθεια εκμάθησης της κιθάρας καθώς και οποιουδήποτε αλλού μουσικού οργάνου δεν εξαρτάται τόσο από τη συχνότητα των μαθημάτων, όσο από τη συχνότητα της μελέτης και της επαφής με το όργανο. Πολλές από τις ασκήσεις και τις τεχνικές χρειάζονται χρόνο και προσπάθεια μέχρι να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Το εβδομαδιαίο μάθημα βοηθάει να υπάρχει ένας προγραμματισμός στη μελέτη, κίνητρο για προσπάθεια και κυρίως feedback από τη μεριά του δασκάλου ώστε να υπάρξει η απαραίτητη καθοδήγηση, να ξεπεραστούν οι όποιες δυσκολίες προκύπτουν μελετώντας, να διορθωθούν τα πιθανά λάθη, να λυθούν τυχών απορίες, να δοθεί καινούργιο υλικό προσαρμοσμένο στις ανάγκες του μαθητή κτλπ….

Εξαρτάται από το είδος της μουσικής που θέλει κανείς να μάθει να παίζει. Για παράδειγμα κάποιος που θέλει να μάθει να παίζει metallica θα επιλέξει μία ηλεκτρική κιθάρα ενώ κάποιος που θέλει να μάθει να παίζει J.S.Bach θα επιλέξει μία κλασική κιθάρα.
Από εκεί και πέρα αν η κιθάρα που πρόκειται να αγοραστεί, είναι το πρώτο όργανο με το οποίο κάποιος ξεκινάει τη προσπάθεια του να μάθει να παίζει μουσική, τότε είναι καλό να μην δαπανηθούν μεγάλα ποσά.
Επίσης είναι καλό πριν την αγορά να γίνει μία συζήτηση με τον δάσκαλο κιθάρας που με την εμπειρία του θα βοηθήσει να παρθεί πιο εύκολα μια σωστή απόφαση. Τέλος, καλό είναι να προηγηθεί μία έρευνα αγοράς η οποία μπορεί να ξεκινήσει και από το internet και να μην επαναπαυτεί κανείς στην συγκυριακή ¨προσφορά¨ του συνοικιακού μας καταστήματος.

Όχι απαραίτητα, η πλειοψηφία των αριστερόχειρων κιθαριστών χρησιμοποιούν κιθάρες που είναι φτιαγμένες για δεξιόχειρες χωρίς απολύτως καμία δυσκολία. Εξάλλου σκεφτείτε ότι στα περισσότερα μουσικά όργανα δεν υπάρχουν εκδοχές για αριστερόχειρες μουσικούς. Δεν υπάρχει για παράδειγμα πιάνο για αριστερόχειρες.
Στον χώρο της κιθάρας παρόλα αυτά έχουμε την πολυτέλεια της αριστερόχειρης επιλογής, η οποία προέκυψε περισσότερο για να καλύψει ανάγκες marketing κάποιων εταιριών παρά ουσιαστικές ανάγκες μουσικών. Οπότε αν κάποιος/α για οποιοδήποτε λόγο επιθυμεί να προχωρήσει στην αγορά μιας κιθάρας για αριστερόχειρες μπορεί απλά να το πράξει. Μοναδικό μειονέκτημα σε αυτή τη περίπτωση θα είναι η σχετικά περιορισμένη γκάμα επιλογών μια που τα μοντέλα για αριστερόχειρες είναι σαφώς λιγότερα από αυτά για δεξιόχειρες.

 

Όσον αφορά το στιλ παιξίματος και τις χρησιμοποιούμενες τεχνικές κατά την εκτέλεση, οι διαφορές προκύπτουν από το ρεπερτόριο και τα είδη μουσικής που μπορεί κανείς να προσεγγίσει επιλέγοντας ένα από τα δύο όργανα. Στην πρώτη περίπτωση προσανατολιζόμαστε σε ρεπερτόριο το οποίο ανήκει κυρίως στο χώρο της κλασσικής μουσικής (F. Sor, H. Vila Lobos, Mauro Giuliani κτλπ). Στη δεύτερη περίπτωση συνήθως προσεγγίζουμε ρεπερτόριο πιο σύγχρονο (Bob Dylan, Σαββόπουλος, E. Clapton κλπ) όπου κυριαρχούν περισσότερο τραγούδια παρά φούγκες, πρελούδια, σπουδές και σονάτες.
Επιπλέον σημαντική είναι η διαφορά στη χροιά – ηχόχρωμα καθώς μία ακουστική κιθάρα λόγω των μεταλλικών χορδών έχει πιο υψίσυχνο ήχο.
Επίσης υπάρχουν πολλές κατασκευαστικές διαφορές για τις οποίες θα μπορούσαμε να γράψουμε σελίδες ολόκληρες. Παρακάτω αναφέρουμε μερικές που θα μπορούσε να εντοπίσει ακόμα και ένα μη εξοικειωμένο μάτι:

  • Στην κλασσική κιθάρα οι τρεις πρώτες χορδές είναι νάιλον και οι τρεις τελευταίες με μεταλλική περιέλιξη ενώ στην ακουστική και οι έξι χορδές είναι μεταλλικές.
  • Η ταστιέρα σε μια ακουστική κιθάρα είναι πιο στενή και τα τάστα πιο μικρά σε σχέση με μία κλασσική κιθάρα.
  • Το σκάφος έχει διαφορετικό σχήμα.
  • Τα κλειδιά στην κλασσική κιθάρα είναι παράλληλα με τα τάστα ενώ στην ακουστική συνήθως κάθετα.

 

Η απάντηση είναι ένα τεράστιο ΟΧΙ!!!. Η λανθασμένη αντίληψη ότι κάποιος πρέπει πρώτα να μάθει κλασσική κιθάρα και μετά ηλεκτρική είναι ένας μύθος που καλά κρατεί ακόμα στην Ελλάδα του 21 πρώτου αιώνα. Τον έχτισαν τα προηγούμενα χρόνια κυρίως τα ωδεία που από τη μία δεν συμπεριλάμβαναν σπουδές ηλεκτρικής κιθάρας στις υπηρεσίες τους και από την άλλη δεν θέλανε να χάσουνε τον μαθητή.
Αν κάποιος θέλει να μάθει να παίζει ηλεκτρική κιθάρα και η μουσική που θέλει να προσεγγίσει είναι π.χ. rock ή heavy metal δεν υπάρχει λόγος να ταλαιπωρηθεί με σπουδές του Julio S. Sagreras και να χάσει στην πορεία την όρεξη, τον ενθουσιασμό του και ενδεχομένως την αγάπη του για την κιθάρα. Έχοντας πει τα παραπάνω σίγουρα η όποια επαφή έχει προηγηθεί με την κλασσική κιθάρα δεν είναι σε καμία περίπτωση χαμένος χρόνος και κόπος, απλά είναι μία διαδρομή που δεν είναι απαραίτητη.

Δυστυχώς το νομοθετικό πλαίσιο που καθορίζει τις μουσικές σπουδές βασίζεται σε βασιλικό διάταγμα του 1957. Κατ επέκταση όργανα όπως η ηλεκτρική κιθάρα δεν είναι αναγνωρισμένα. Κάθε ωδείο, μουσικό εργαστήρι ή δάσκαλος που παραδίδει μαθήματα μπορεί να δώσει μία βεβαίωση παρακολούθησης η οποία όμως δεν έχει καμία ουσιαστική ισχύ.
Όσον αφορά την κιθάρα, οι μοναδικές σπουδές που στην Ελλάδα μπορούν να οδηγήσουν σε ένα αναγνωρισμένο πτυχίο ή δίπλωμα είναι αυτές της κλασσικής κιθάρας.

  • Επειδή τα ιδιαίτερα μαθήματα κιθάρας είναι προσαρμοσμένα στις ανάγκες, τις ικανότητες και το ρεπερτόριο που ο κάθε μαθητής θέλει να προσεγγίσει.
  • Επειδή τα ιδιαίτερα μαθήματα κιθάρας γίνονται στον χώρο που επιλέγει ο μαθητής και έτσι γλιτώνει τις άσκοπες μετακινήσεις.
  • Επειδή υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία στην επιλογή της μέρας και της ώρας που θα πραγματοποιηθεί το ιδιαίτερο μάθημα κιθάρας έτσι ώστε να εξυπηρετείται καλύτερα το πρόγραμμα του μαθητή.
  • Επειδή παρακολουθώντας ιδιαίτερα μαθήματα κιθάρας, ο μαθητής πληρώνει μόνο τα μαθήματα που παρακολουθεί και δεν χρεώνεται με χαμένες διδακτικές ώρες λόγω αργιών, εθνικών εορτών, απεργιών κτλπ…

Για την διευκόλυνση του εκάστοτε μαθητή τα μαθήματα γίνονται στον χώρο που θα επιλέξει εκείνος, σε μέρες και ώρες που τον εξυπηρετούν καλύτερα.

Επίσης, επί μία συναπτή δεκαπενταετία συνεργάζομαι με το παράρτημα της Χ.Α.Ν.Θ. στην Καλαμαριά όπου κατόπιν συνεννόησης με τη γραμματεία και εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες ώρες, μπορεί κάποιος να προγραμματίσει μαθήματα κιθάρας μαζί μου.

Τέλος υπάρχει η δυνατότητα online εξ αποστάσεως μαθημάτων.

Φυσικά. Σε κάθε περίπτωση όπου η απόσταση, οι συνθήκες (βλ. πανδημία κ.λπ.) ή άλλοι λόγοι καθιστούν δύσκολη την πραγματοποίηση δια ζώσης μαθημάτων, υπάρχει η δυνατότητα τα μαθήματα κιθάρας να γίνουν online.

Απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη γρήγορης σύνδεσης στο διαδίκτυο και η εξασφάλιση ευκρινούς ήχου και εικόνας για την απρόσκοπτη διεξαγωγή του μαθήματος.

Επίσης, επί μία συναπτή δεκαπενταετία συνεργάζομαι με το παράρτημα της Χ.Α.Ν.Θ. στην Καλαμαριά όπου κατόπιν συνεννόησης με τη γραμματεία και εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες ώρες, μπορεί κάποιος να προγραμματίσει μαθήματα κιθάρας μαζί μου.

Τέλος υπάρχει η δυνατότητα online εξ αποστάσεως μαθημάτων.

Τα δια ζώσης μαθήματα είναι αναμφίβολα αναντικατάστατα. Η προσωπική επαφή και η αλληλεπίδραση με τον δάσκαλο που προσφέρει η πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία είναι αδύνατο να εξομοιωθούν με τη βοήθεια της τεχνολογίας.

Παρόλα αυτά, σε περιπτώσεις που δεν είναι εφικτό δάσκαλος κιθάρας και μαθητής να συνυπάρξουν στον ίδιο χώρο για το μάθημα, η επιλογή των online μαθημάτων είναι μία λύση που αξίζει τον κόπο κάποιος να δοκιμάσει και στη συνέχεια να αποφασίσει αν του ταιριάζει.

Σημαντικό σε αυτή την περίπτωση είναι να έχουμε μία γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο και τον κατάλληλο εξοπλισμό ώστε να εξασφαλίσουμε ευκρινή ήχο και εικόνα.

Συνήθως τα online μαθήματα λειτουργούν καλύτερα με ενήλικες και παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας. Σε παιδιά μικρότερης ηλικίας και ειδικότερα όταν αυτά κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην κιθάρα, η δια ζώσης αλληλεπίδραση δασκάλου-μαθητή είναι καθοριστικής σημασίας. Οπότε, σε αυτή τη περίπτωση τα online μαθήματα καλό είναι να αποφεύγονται.

Όχι. Τα μαθήματα είναι αυστηρά ατομικά. Προσαρμόζονται στις δεξιότητες και της ανάγκες του κάθε μαθητή. Επίσης ο ρυθμός εκμάθησης, η εξέλιξη και η πρόοδος κάθε μαθητή είναι μοναδικά ποιοτικά χαρακτηριστικά που καθορίζονται από την προσωπικότητά του και όχι από το μέσο όρο ενός συνόλου ή ομάδας.

Η διάρκεια των μαθημάτων κιθάρας είναι περίπου μία ώρα. Γίνεται πάντα προσπάθεια να εξασφαλίζεται η αναγκαία ευελιξία ώστε στα πλαίσια του κάθε μαθήματος να καλύπτεται με άνεση η διδακτέα ύλη και να λύνεται κάθε πιθανή απορία που προκύπτει, χωρίς πίεση χρόνου και άγχος. Κατ’ επέκταση δεν θα είναι λίγες οι φορές που το μάθημα θα ξεπεράσει τα 60 λεπτά.

Το κόστος του κάθε μαθήματος είναι 20€.

Το πρώτο μάθημα είναι δωρεάν έτσι ώστε κάποιος, πριν αποφασίσει να παρακολουθήσει μία σειρά μαθημάτων, να έχει μία πλήρη εικόνα για τη μεθοδολογία και τη δομή του μαθήματος και στη συνέχεια σε συνεννόηση με τον δάσκαλο να προγραμματιστούν τα επόμενα μαθήματα.

Στα πλαίσια των μαθημάτων παρέχονται όλες οι απαραίτητες σημειώσεις οι οποίες είναι προσανατολισμένες στην ηλικία, στις δεξιότητες και το ρεπερτόριο που θέλει να προσεγγίσει ο κάθε μαθητής. Αν στη πορεία των μαθημάτων χρειαστεί πλέον των σημειώσεων και κάποιο βιβλίο θα ενημερωθείτε εγκαίρως από τον δάσκαλο κιθάρας.

Όσον αφορά τα αξεσουάρ, είναι καλό να υπάρχει κάποιο επιδαπέδιο αναλόγιο και για τα μαθήματα της κλασσικής κιθάρας ένα υποπόδιο ή οτιδήποτε μπορεί να το αντικαταστήσει επαρκώς. Για οτιδήποτε άλλο κατά περίπτωση χρειαστεί θα ενημερωθείτε από τον δάσκαλο κιθάρας.

Η διάρθρωση των τάξεων είναι η εξής:

  • 2 χρόνια προκαταρκτική
  • 3 χρόνια κατωτέρα
  • 3 χρόνια μέση
  • 3 χρόνια ανωτέρα
  • πτυχίο
  • δίπλωμα.

Αναλυτικά η ύλη μπορεί να βρεθεί στο συνημμένο φύλλο της εφημερίδας της κυβέρνησης ΦΕΚ Β 500 (1987) στο οποίο ορίζονται οι προϋποθέσεις λειτουργίας του τμήματος κιθάρας. 

Αν έχετε ερωτήσεις ή απορίες που δεν απαντήθηκαν παραπάνω ή επιθυμείτε να προγραμματίσετε ένα πρώτο, δωρεάν, δοκιμαστικό μάθημα μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου.

Θα είναι μεγάλη μου χαρά να μιλήσουμε προκειμένου να απαντήσω σε κάθε πιθανή σας ερώτηση που αφορά τα μαθήματα κιθάρας.